FC Barcelona Shirt

Één van de bestverkochte souvenirs in Barcelona is zonder twijfel het shirt van FC Barcelona. Jaarlijks gaan er liefst 1,3 miljoen shirts van de club over de toonbank. Echte fans zijn er elk seizoen als de kippen bij als er een nieuw tenue verschijnt, maar ook bij minder fanatieke Barça-supporters hangt een exemplaar in de kast.

Het ontwerp van het shirt veranderde in de loop der jaren, maar de donkerrood-blauwe kleuren horen al meer dan honderd jaar bij Barça. Aan de kleuren dankt de club de bijnaam de ‘Blaugranes’ (‘de blauw-roden’).

In Barcelona is het volstrekt normaal om in een shirtje van (misschien wel) de beste voetbalclub ter wereld rond te lopen. Kinderen en volwassenen, mannen en vrouwen: eigenlijk is het kledingstuk in de loop der jaren een soort stadsuniform geworden. Wees gewaarschuwd als je van plan was om in de Catalaanse hoofdstad het shirt van ‘aartsrivaal’ Real Madrid aan te trekken: daar kunnen ze in Barcelona echt niet om lachen.

  • Ben je van plan om een voetbalwedstrijd bij te wonen in Camp Nou? Lees dan ons artikel Tickets kopen voor FC Barcelona. Hierin kom álle manieren om aan wedstrijdkaarten te komen aan bod.
  • Of wil je gewoon Camp Nou bezoeken tijdens je Barcelona-trip? Lees dan alles over het stadion en de verschillende stadiontours, het clubmuseum en de Camp Nou Experience.

Wat vind je terug in dit artikel?

Sponsors

Spotify
De Zweedse onlinemuziek gigant heeft samen met FC Barcelona geschiedenis geschreven. In een deal van maar liefst 280 Miljoen euro krijgt het stadion van FC Barcelona “Camp Nou” vanaf Juli 2022 de naam “Spotify Camp Nou” Ook is Spotify vanaf het seizoen 2022/2023 de nieuwe shirtsponser van FC Barcelona.

Rakuten
Het in Tokio gevestigde Japanse bedrijf voor elektronische handel en online retailing Rakuten werd in 2016 aangetrokken als Barça’s hoofdsponsor en Official Innovation & Entertainment Partner. Sinds 2017 staat het logo van Rakuten fier en trots op de voorkant van de wedstrijdtenues van de club. De deal is ongeveer 64 miljoen US dollar per jaar waard en loopt tot 2021-2022 waarna de samenwerking verloopt en het word overgenomen door Spotify.

Nike
De samenwerking tussen FC Barcelona en Nike gaat helemaal terug tot 1998, toen de Amerikaanse sportkledinggigant de Italiaanse rivaal Kappa verving als de officiële technische partner van Barcelona. Sindsdien hebben de twee partners nieuwe hoogten bereikt, zowel op als buiten het veld. Over die jaren hebben ze ons een aantal gedenkwaardige tenues gegeven. De Catalaanse gigant verlengden voor het laatst hun partnerschap met Nike in 2016 in een deal ter waarde van 170 miljoen dollar per jaar, waardoor Nike hen kits zou leveren tot 2026. Deze verlenging was destijds met FC Barcelona en Nike samenwerking de grootste kitsponsoring in het voetbal.

Barcelonezen trots

De Barcelonezen zijn zo trots op hun club, dat zelfs het megagrote standbeeld van Columbus, tussen de Rambla en de Oude Haven, ooit een shirt op maat kreeg aangetrokken. Dat gebeurde in het voorjaar van 2013, als promotiestunt van het shirt voor seizoen 2013/14. Als je je voorstelt dat alleen al de vinger van Columbus een halve meter lang is, kun je bedenken hoeveel stof daar voor nodig is geweest…

De stunt werd georganiseerd door Nike, die al sinds 1998 kleding verzorgt voor de voetbalclub. In het najaar van 2016 werd bekendgemaakt dat Nike tot zeker 2026 kledingsponsor van Barça zal blijven. En uiteraard gaat voor niets de zon op: het sportmerk brengt hiervoor elk seizoen 150 miljoen euro in de clubkas.

Seizoen 2021-2022

De nieuwe tenues van FC Barcelona waar onze Frenkie de Jong, Luuk de Jong, Memphis Depay en Lieke Martens in mogen spelen zijn dit jaar allemaal gericht op het uitstralen van de Catalaanse trots. Het nieuwe FC Barcelona 2021-2022 shirt is gebaseerd op het clubwapen en behoudt de essentie van de kleuren van Barcelona. De Catalaanse vlag op de achterkant van het shirt, net onder de kraag, versterkt de band tussen het team en de Catalaanse geest.

Seizoen 2020-2021

De nieuwe jersey waarin FC Barcelona – en natuurlijk onze Frenkie de jong, Memphis Depay, Luuk de Jong en Lieke martens in mogen gaan spelen zijn geïnspireerd op de tenues van tien jaar geleden, het seizoen 2010-2011. Dat seizoen won Catalonië onder leiding van Guardiola de Champions League. Het tenue bevat de iconische Blaugrana-baan met gele krijtstrepen aan de zijkanten. Blaugrana fairways hebben een all-over pixelprint. De ronde hals van het uniform is ook geel met een opening aan de achterkant. Onder de hals zit een blokprint in de kleuren van de Catalaanse vlag. De blokken zijn rood en geel.

Seizoen 2019-2020

FC-Barcelona-Shirt-2019-2020
FC Barcelona shirt 2019-2020

De nieuwe jersey waarin FC Barcelona – en natuurlijk onze Frenkie de Jong en Lieke Martens – komend seizoen gaat spelen bestaat uit blokken. Het ontwerp is gebaseerd op de wijk Eixample, van bovenaf gezien een echte blokkenwijk. In deze wijk zijn een aantal unieke werken van de beroemde architect Antoni Gaudí te bezichtigen. Verder is er nog iets opvallends aan het nieuwe shirt: de Catalaanse vlag, die voorheen altijd aan de achterkant in de nekhals zat, is nu in de V-hals verwerkt. Het T-shirt is uitgebracht onder het motto ‘talent takes different shapes’, tevens de naam van de nieuwste campagne van de club. Een geheel nieuwe look voor FC Barcelona met een ode aan de wijk Eixample, de stad en de regio Catalonië!

Seizoen 2018-2019

shirt fc barcelona 2018-2019

Het T-shirt voor seizoen 2018-2019 is geïnspireerd op de stad Barcelona en is een eerbetoon aan Eixample, de door Ildefons Cerdà ontworpen blokkenwijk. Een absolute eyecatcher! In seizoen 2013-2014 werden er op de trainingen van Barça ook al shirts gebruikt waarop de zo bekende ‘manzanas’ (‘appels’, de afgeronde huizenblokken) van Eixample te zien waren.

Seizoen 2017/2018

In seizoen 2017/18 speelt FC Barcelona voor het eerst met de naam Rakuten op de borst. De Japanse elektronica- en internetgigant zal minstens vier jaar op de shirts prijken. Nog nooit werd er door een bedrijf zoveel geld betaald om shirtsponsor van een voetbalclub te worden: 55 miljoen euro!

Overigens heeft de club tot 2006 zonder sponsornaam op de borst gespeeld. In dat jaar kwam Unicef groot op het shirt te staan. Een sponsor was dat overigens niet, want Barça betaalde anderhalf miljoen euro per jaar aan het goede doel. In 2011 sloot de club een akkoord met Qatar Airways, die tot 2017 op het shirt stond.

Shirt FC Barcelona kopen in Barcelona

Of je nu gaat voor het originele shirt, of er bij de straatverkopers eentje goedkoop probeert te krijgen, in Barcelona is het niet moeilijk een verkooppunt te vinden. Het echte Barça-gevoel krijg je natuurlijk wanneer je ‘m koopt in de officiële winkel bij het voetbalstadion Camp Nou. Andere official stores van FC Barcelona vind je op de volgende plekken:

Rambla de les Canaletes (Ramblas) 124 (de grootste Barça-store na de winkel bij Camp Nou)
Passeig de Gràcia 15
Winkelcentrum La Roca Village
Winkelcentrum Maremàgnum
Winkelcentrum Las Arenas
Hoek Plaça Catalunya/Ronda Universitat
Jaume I 18
Op het vliegveld (zowel terminal 1 als terminal 2)
Treinstation Sants
C/Mallorca 406 (Bij de Sagrada Família)

Hier kun je ook de naam van je favoriete speler of Barça-icoon op het shirt laten drukken. Wat dacht je van Messi, Cruijff en ‘onze’ Lieke Martens? Maar je eigen naam kan natuurlijk ook!

Het Barça shirt online bestellen

Helemaal in stijl in Barcelona arriveren? Zorg dan dat je je voetbalshirt van te voren in huis hebt. Hieronder hebben we de populairste shirts voor je op een rijtje gezet. Ze zijn te koop via Bol.com en je krijgt ze een dag na bestelling thuisbezorgd.

Of je nou op zoek bent naar een shirt voor een volwassen man, een vrouw, kind of baby: het is allemaal te koop. Uiteraard heb je ook de keuze uit thuisshirts en uitshirts en als je niet per se het allernieuwste exemplaar hoeft te hebben, kun je ook shirts van vorige seizoenen kopen.

Check ook het programma voor FC Barcelona voor dit seizoen