Eén van de bestverkochte souvenirs in Barcelona is zonder twijfel het shirt van FC Barcelona. Jaarlijks gaan er liefst 1,3 miljoen shirts van de club over de toonbank. Echte fans zijn er elk seizoen als de kippen bij als er een nieuw tenue verschijnt, maar ook bij minder fanatieke Barça-supporters hangt een exemplaar in de kast.
Het ontwerp van het shirt veranderde in de loop der jaren, maar de donkerrood-blauwe kleuren horen al meer dan honderd jaar bij Barça. Aan de kleuren dankt de club de bijnaam de ‘Blaugranes’ (‘de blauw-roden’).
In Barcelona is het volstrekt normaal om in een shirtje van (misschien wel) de beste voetbalclub ter wereld rond te lopen. Kinderen en volwassen, mannen en vrouwen: eigenlijk is het kledingstuk in de loop der jaren een soort stadsuniform geworden. Wees gewaarschuwd als je van plan was om in de Catalaanse hoofdstad het shirt van ‘aartsrivaal’ Real Madrid aan te trekken: daar kunnen ze in Barcelona echt niet om lachen.
- Ben je van plan om een voetbalwedstrijd bij te wonen in Camp Nou? Lees dan ons artikel Tickets kopen voor FC Barcelona. Hierin kom álle manieren om aan wedstrijdkaarten te komen aan bod.
- Of wil je gewoon Camp Nou bezoeken tijdens je Barcelona-trip? Lees dan alles over het stadion en de verschillende stadiontours, het clubmuseum en de Camp Nou Experience.
Wat vind je terug in dit artikel?
- Sponsors
- Barcelonezen trots
- Seizoen 2024-2025
- Seizoen 2023-2024
- Seizoen 2022-2023
- Seizoen 2021-2022
- Seizoen 2020-2021
- Seizoen 2019-2020
- Seizoen 2018-2019
- Seizoen 2017-2018
- Shirt kopen in Barcelona
- Shirt online kopen
Sponsors
Spotify
De Zweedse online muziek gigant heeft samen met FC Barcelona geschiedenis geschreven. In een deal van maar liefst 280 Miljoen euro krijgt het stadion van FC Barcelona “Camp Nou” vanaf Juli 2022 de naam “Spotify Camp Nou” Ook is Spotify vanaf het seizoen 2022/2023 de nieuwe shirtsponser van FC Barcelona.
Ambilight
Het LED-technologie bedrijf dat nauw verbonden is met het Nederlandse Philips staat op de shirts van FC Barcelona. Het staat niet als hoofdsponsor Spotify op de borst, maar het staat op de mouw van de shirts die onder andere gedragen worden door Lamine Yamal en Frenkie de Jong. Ambilight betaalt 60 miljoen euro aan FC Barcelona voor deze deal.
Nike
De samenwerking tussen FC Barcelona en Nike gaat helemaal terug tot 1998, toen de Amerikaanse sportkledinggigant de Italiaanse rivaal Kappa verving als de officiële technische partner van Barcelona. Sindsdien hebben de twee partners nieuwe hoogten bereikt, zowel op als buiten het veld. Over die jaren hebben ze ons een aantal gedenkwaardige tenues gegeven. De Catalaanse gigant verlengden voor het laatst hun partnerschap met Nike in 2016 in een deal ter waarde van 140 miljoen euro per jaar, waardoor Nike hen kits zou leveren tot 2026. Deze verlenging was destijds met FC Barcelona en Nike samenwerking de grootste kitsponsoring in het voetbal.
Barcelonezen trots
De Barcelonezen zijn zo trots op hun club, dat zelfs het megagrote standbeeld van Columbus, tussen de Rambla en de Oude Haven, ooit een shirt op maat kreeg aangetrokken. Dat gebeurde in het voorjaar van 2013, als promotiestunt van het shirt voor seizoen 2013/14. Als je je voorstelt dat alleen al de vinger van Columbus een halve meter lang is, kun je bedenken hoeveel stof daar voor nodig is geweest…
De stunt werd georganiseerd door Nike, die al sinds 1998 kleding verzorgt voor de voetbalclub. In het najaar van 2016 werd bekendgemaakt dat Nike tot zeker 2026 kledingsponsor van Barça zal blijven. En uiteraard gaat voor niets de zon op: het sportmerk brengt hiervoor elk seizoen 140 miljoen euro in de clubkas.
Seizoen 2024-2025
Het FC Barcelona shirt voor het seizoen 2024-2025 heeft een moderne en dynamische uitstraling, met de traditionele blaugrana-kleuren die weer centraal staan. Dit jaar zijn de verticale strepen vernieuwd met een subtiele toevoeging van lichtblauw, wat het ontwerp een frisse twist geeft. De gouden logo’s van de sponsors voegen een luxe accent toe en benadrukken het jubileumthema van de club. Dit shirt belichaamt perfect de balans tussen traditie en innovatie, waardoor het een must-have is voor elke Barça-fan!
Seizoen 2023-2024
In het seizoen 2023-2024 speelde FC Barcelona in een tenue met een klassiek en traditioneel ontwerp, maar met enkele moderne details. Het gestreepte blaugrana-patroon, met de iconische combinatie van blauw en granaatrood, bleef natuurlijk onmisbaar. Dit seizoen viel echter op door de bredere strepen in vergelijking met het jaar ervoor, wat het shirt een frisse look gaf zonder de vertrouwde uitstraling te verliezen. Ook anders waren de witte logo’s van de sponsors, die in contrast stonden met de blaugrana-kleuren en zorgden voor een fris en eigentijds accent. Frenkie de Jong en zijn teamgenoten speelden in een tenue dat traditie en vernieuwing moeiteloos met elkaar verbond. Een absolute must-see voor elke Barça-fan!
Seizoen 2022-2023
Het FC Barcelona-tenue waarin onder andere Frenkie de Jong speelde in het seizoen 2022-2023 bevatte een aantal opvallende details. Het Nike-logo en de sponsor op de borst waren uitgevoerd in goud, wat symbool stond voor het jubileumthema van het shirt. In dat jaar werd namelijk gevierd dat het 30 jaar geleden was dat de Olympische Spelen in Barcelona plaatsvonden, en de gouden accenten verwezen naar dit belangrijke moment in de geschiedenis van de stad. Ook opvallend was de donkerblauwe streep die werd toegevoegd tussen het klassieke blauw en rood, wat het shirt een moderne uitstraling gaf zonder de traditionele blaugrana-kleuren uit het oog te verliezen.
Seizoen 2021-2022
Het tenue van FC Barcelona, waarin onze Frenkie de Jong, Luuk de Jong, Memphis Depay en Lieke Martens mochten spelen, waren dat jaar volledig gericht op het uitstralen van de Catalaanse trots. Het FC Barcelona-shirt van het seizoen 2021-2022 was gebaseerd op het clubwapen en behield de essentie van de kleuren van Barcelona. De Catalaanse vlag op de achterkant van het shirt, net onder de kraag, versterkte de band tussen het team en de Catalaanse geest.
Seizoen 2020-2021
De jersey waarin FC Barcelona – en natuurlijk onze Frenkie de Jong, Memphis Depay, Luuk de Jong en Lieke Martens mochten spelen – was geïnspireerd op de tenues van tien jaar eerder, het seizoen 2010-2011. In dat seizoen won Catalonië onder leiding van Guardiola de Champions League. Het tenue bevatte de iconische blaugrana-baan met gele krijtstrepen aan de zijkanten. De blaugrana-strepen waren voorzien van een all-over pixelprint. De ronde hals van het uniform was ook geel, met een opening aan de achterkant. Onder de hals bevond zich een blokprint in de kleuren van de Catalaanse vlag: rood en geel.
Seizoen 2019-2020
De jersey waarin FC Barcelona – en natuurlijk onze Frenkie de Jong en Lieke Martens – dat seizoen speelde, bestond uit blokken. Het ontwerp was gebaseerd op de wijk Eixample, die van bovenaf gezien een echte blokkenwijk vormt. In deze wijk zijn enkele unieke werken van de beroemde architect Antoni Gaudí te bewonderen. Verder was er iets opvallends aan het shirt: de Catalaanse vlag, die voorheen altijd aan de achterkant in de nekhals zat, was nu in de V-hals verwerkt. Het T-shirt werd uitgebracht onder het motto ‘talent takes different shapes’, de naam van de nieuwste campagne van de club. Een compleet nieuwe look voor FC Barcelona, als ode aan de wijk Eixample, de stad en de regio Catalonië!
Seizoen 2018-2019
Het T-shirt voor het seizoen 2018-2019 was geïnspireerd op de stad Barcelona en vormde een eerbetoon aan Eixample, de door Ildefons Cerdà ontworpen blokkenwijk. Een absolute eyecatcher! Al in het seizoen 2013-2014 droegen de spelers tijdens trainingen shirts waarop de bekende ‘manzanas’ (‘appels’, de afgeronde huizenblokken) van Eixample waren afgebeeld.
Seizoen 2017/2018
In seizoen 2017/18 speelt FC Barcelona voor het eerst met de naam Rakuten op de borst. De Japanse elektronica- en internetgigant zal minstens vier jaar op de shirts prijken. Nog nooit werd er door een bedrijf zoveel geld betaald om shirtsponsor van een voetbalclub te worden: 55 miljoen euro!
Overigens heeft de club tot 2006 zonder sponsornaam op de borst gespeeld. In dat jaar kwam Unicef groot op het shirt te staan. Een sponsor was dat overigens niet, want Barça betaalde anderhalf miljoen euro per jaar aan het goede doel. In 2011 sloot de club een akkoord met Qatar Airways, die tot 2017 op het shirt stond.
Shirt FC Barcelona kopen in Barcelona
Of je nu gaat voor het originele shirt, of er bij de straatverkopers eentje goedkoop probeert te krijgen, in Barcelona is het niet moeilijk een verkooppunt te vinden. Het echte Barça-gevoel krijg je natuurlijk wanneer je ‘m koopt in de officiële winkel bij het voetbalstadion Camp Nou. Andere official stores van FC Barcelona vind je op de volgende plekken:
Rambla de les Canaletes (Ramblas) 124 (de grootste Barça-store na de winkel bij Camp Nou)
Passeig de Gràcia 15
Winkelcentrum La Roca Village
Winkelcentrum Maremàgnum
Winkelcentrum Las Arenas
Hoek Plaça Catalunya/Ronda Universitat
Jaume I 18
Op het vliegveld (zowel terminal 1 als terminal 2)
Treinstation Sants
C/Mallorca 406 (Bij de Sagrada Família)
Hier kun je ook de naam van je favoriete speler of Barça-icoon op het shirt laten drukken. Wat dacht je van Messi, Cruijff of ‘onze’ Lieke Martens? Maar je eigen naam kan natuurlijk ook!
Het Barça shirt online bestellen
Helemaal in stijl in Barcelona arriveren? Zorg dan dat je je voetbalshirt van te voren in huis hebt. Hieronder hebben we de populairste shirts voor je op een rijtje gezet. Ze zijn te koop via Bol.com en je krijgt ze een dag na bestelling thuisbezorgd.
Of je nou op zoek bent naar een shirt voor een volwassen man, een vrouw, kind of baby: het is allemaal te koop. Uiteraard heb je ook de keuze uit thuisshirts en uitshirts en als je niet per se het allernieuwste exemplaar hoeft te hebben, kun je ook shirts van vorige seizoenen kopen.