Openbaar Vervoer in Barcelona

Met een groot metronetwerk, twee verschillende treinen, een stadsbus en een tram kun je je in Barcelona goed verplaatsen met het openbaar vervoer. Het kaartsysteem van de verschillende vervoerders is heel handig geïntegreerd, dus in de meeste gevallen kun je met één kaartje gebruikmaken van verschillende vervoersmiddelen.

In dit artikel zetten we de verschillende soorten openbaar vervoer in Barcelona uiteen, vertellen we hoe je aan kaartjes komt en geven we tips om het ov in Barcelona zo efficiënt mogelijk te gebruiken. Ben je mindervalide of kom je met een rolstoel naar Barcelona, dan hebben we ook tips voor je met betrekking tot het ov.

Tips: TMB app en ov-kaart

  • Ben je van plan om tijdens je verblijf in Barcelona veel met het openbaar vervoer te gaan reizen? Dan raden we aan de TMB app te downloaden. Deze app biedt je snel een betrouwbaar overzicht van hoe jij het snelst op de plek van bestemming komt. Je kunt routes en plattegronden bekijken, zien waar zich het dichtstbijzijnde openbaar vervoer bevindt, dienstregeling voor bus, trien, tram en metro opvragen en op de hoogte worden gebracht van eventuele omleidingen.
  • Speciaal voor toeristen die veel gebruik willen maken van het ov, is er de Hola BCN! Transportkaart, waarmee je je onbeperkt met bus, tram, metro en trein door de stad kunt verplaatsen.

Soorten openbaar vervoer in Barcelona

Metro

De metro van Barcelona is snel, goed onderhouden en veilig. Door het vaak drukke verkeer boven de grond, is de ondergrondse in veel gevallen de snelste manier om van A naar B te komen. Barcelona heeft acht metrolijnen en bijna alle bezienswaardigheden in de stad zijn prima te bereiken met de metro.

  • L1 (rood): tussen Hospital de Bellvitge en Fondo. Onder meer het Plaça Catalunya, Plaça Espanya, Plaça Universitat en Arc de Triomf liggen op deze lijn.
  • L2 (paars): tussen Paral·lel en Badalona/Pompeu Fabra. Onder meer Passeig de Gràcia, Sagrada Família en Sant Antoni zijn aangesloten op deze lijn.
  • L3 (groen): tussen Zona Universitària en Trinitat Nova. Voor de Rambla, Camp Nou, Plaça Catalunya en de wijk Gràcia kun je gebruikmaken van de groene lijn.
  • L4 (geel): tussen Trinitat Nova en La Pau. Deze lijn moet je onder meer hebben voor het strand (Barceloneta), de dierentuin en Plaça Sant Jaume.
  • L5 (donkerblauw): tussen Cornellà Centre en Vall d’Hebron. Op deze lijn liggen het treinstation Sants, de Sagrada Familia en de wijk Horta.
  • L9 Nord (oranje): tussen La Sagrera en Can Zam. Op lijn L9 Nord liggen geen noemenswaardige bezienswaardigheden.
  • L9 Sud (oranje): tussen Aeroport T1 en Zona Universitària. Met de metro van/naar het vliegveld? Dan moet je lijn L9 Sud hebben.
  • L10 (lichtblauw): tussen La Sagrera en Gorg. Aan deze metrolijn wordt nog gewerkt.
  • L11 (lichtgroen): tussen Trinitat Nova en Can Cuiàs. Op deze lijn liggen geen noemenswaardige toeristische bezienswaardigheden.

Ook de Funicular de Montjuïc (FM, groene lijn), de kabelspoorweg van Montjuïc, wordt uitgevoerd door TMB. Het ritstreintje vertrekt vanaf halte Paral·lel en zet je af bovenop de heuvel.

Voor alle informatie over het metronetwerk, de dienstregeling en kaartjes voor de metro, verwijzen we je door naar dit artikel over de metro van Barcelona.

Stads- en regiotrein FGC

De Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) wordt vaak in één adem genoemd met de TMB, de metro van Barcelona. Dat komt omdat deze twee maatschappijen samen het metronetwerk van de stad beheren. Je kunt je binnen Barcelona met de treinen (die vaak lijken op een metro) van FGC verplaatsen met het standaard kaartje dat je ook gebruikt voor tram, bus en metro.

Om bij Montserrat, Tibidabo of Peu del Funicular (voor de mooie fiets- en wandelroute Carretera de les Aïgues) te komen, kun je gebruikmaken van de FGC. Voor bestemmingen die buiten de stad liggen, zoals Montserrat, heb je wel een ander (duurder) kaartje nodig, waarmee je door 2 of meer zones kunt reizen. Voor meer informatie over ov-kaartjes en bijbehorende prijzen, scroll naar beneden.

De belangrijkste treinstations van FGC voor toeristen in Barcelona zijn:

  • Plaça Catalunya – In het hart van Barcelona komen trein (FGC en Rodalies) en metroverbindingen samen.
  • Plaça Espanya – Hier komen ook metrolijnen L1 en L3 samen
  • Plaça Molina – In de uptown buurt Sant Gervasi
  • Gràcia – Aan de Via Augusta
  • Provença – Midden in de wijk Eixample

Dit zijn de lijnen van FGC:

  • L6 (Pl. Catalunya-Sarrià)
  • L7 (Pl. Catalunya-Av. Tibidabo)
  • L8 (Pl. Espanya-Moll Nou)
  • L12 (Pl. Sarrià-Reina Elisenda)
  • S1 (Pl. Catalunya-Terrassa)
  • S2 (Pl. Catalunya-Sabadell)
  • S3 (Pl. Espanya-Can Ros)
  • S4 (Pl. Espanya-Olesa de Montserrat)
  • S5 (Pl. Catalunya-Sant Cugat)
  • S6 (Pl. Catalunya-Universitat Autonoma)
  • S7 (Pl. Catalunya-Rubi)
  • S8 (Pl. Espanya-Martorell Enllaç)
  • S9 (Pl. Espanya – Quatre Gamins)
  • R5 (Pl. Espanya-Manresa)
  • R6 (Pl. Espanya-Igualada)

Ook de Cremallera de Montserrat, het ritstreintje naar Montserrat, behoort tot de FGC.

Van bovengenoemde lijnen kun je L6, L7 en L8 het beste gebruiken om je binnen de stad te verplaatsen. Je kunt met de treinen van de FGC niet overal in de stad gemakkelijk komen.

Regionale trein Rodalies (Renfe)

Binnen Barcelona zelf zul je nauwelijks met de Rodalies hoeven reizen, omdat alles goed te bereiken is met metro of FGC. Maar maak je een dagtocht naar bijvoorbeeld Sitges, Castelldefels, Girona of Figueres (waar het Dalí museum zit), dan ben je daarvoor aangewezen op deze regiotrein van Catalonië. Ook voor uitstapjes naar pretpark Port Aventura of winkelcentrum La Roca Village is kun je van de treinen van Rodalies gebruikmaken.

De Rodalies is bovendien een goede optie als je een dagje Barcelona doet vanuit je vakantieadres in bijvoorbeeld Calella, Santa Susanna, Sant Pol de Mar of Salou.

De belangrijkste treinstations van Rodalies voor toeristen in Barcelona zijn:

  • Plaça Catalunya – In het hart van Barcelona komen treinverbindingen en metrolijnen samen.
  • Sants Estació – Het grootste treinstation van Barcelona.
  • Passeig de Gràcia – De boulevard waar alle beroemde modehuizen gevestigd zijn, de werken van Antoni Gaudí en andere modernistische bouwmeesters.
  • Estació de França – In de buurt van de visserswijk en het strand van Barceloneta, de hippe wijk El Born en stadspark Ciutadella.
  • Arc de Triomf – Centraal gelegen en in de buurt van busstation Barcelona Nord.
  • El Clot-Aragó – Hier komen zowel lijnen van de metro (L1 en L2), als Rodalies (R1, R2, R11) samen.

Dit zijn de lijnen van Rodalies de Catalunya:

  • R1 (Molins de Rei – Maçanet) – Voor bestemmingen als Sant Pol de Mar, Calella, Santa Susana, Malgrat en Blanes.
  • R2 (Castelldefels – Granollers Centre) – Voor onder meer het vliegveld en La Roca Village.
  • R2N (Vliegveld – Maçanet) – Voor het vliegveld.
  • R2S (Treinstation França – Sant Vicens de Calders) – Voor o.a. het vliegveld en de badplaatsen Sitges, Garraf en Castelldefels.
  • R3 (Hospitalet de Llobregat – Puigcerdà) – Voor bijvoorbeeld de plaats Vic.
  • R4 (Sant Viçens de Calders – Manresa) – Voor o.a. Vilafranca del Penedès, Sabadell en Terrassa.
  • R7 (Barcelona Sant Andreu Arenal – Cerdanyola Universitat) – Deze lijn wordt voornamelijk gebruikt om bij de universiteit van Cerdanyola te komen.
  • R8 (Martorell – Granollers Centre) – Onder meer voor de universiteit en La Roca Village.
  • R11 (Barcelona Sants – Portbou) – Voor Girona en Figueres.
  • R12 (Hospitalet de Llobregat – Lleida) – Voor steden als Sabadell, Terrassa en Lleida.
  • R13 (Treinstation França – Lleida) – Deze trein rijdt alleen ’s morgens vroeg, naar o.a. Gava en Sitges.
  • R14 (Treinstation França – Lleida, via Tarragona) – Voor o.a. Gava, Sitges, Reus, Tarragona.
  • R15 (Estació de França – Reus – Riba – Roja d’Ebre) – Naar o.a. Gava en Sitges, maar slechts met beperkte frequentie.
  • R16 (Treinstation França – Tarragona – Tortosa) – Naar Tarragona.

Kaarten voor de Rodalies kun je kopen bij de automaten van spoorwegbedrijf Renfe op het station. Binnen Barcelona (Zone 1) kun je dezelfde tickets gebruiken als voor de metro, bus en tram.

Op de website van Renfe kun de precies uitzoeken waar en hoe laat de treinen vertrekken. Ook kun je hier de prijzen van een kaartje met bestemming buiten de stad opzoeken.

Bus

Barcelona kent een uitgebreid netwerk van stadsbussen en busverbindingen: meer dan duizend bussen worden dagelijks ingezet op meer dan tachtig buslijnen.

Een nadeel is dat het lastig kan zijn om het netwerk te doorgronden. De app van vervoersbedrijf TMB maakt het nemen van de juiste bus in Barcelona een stuk gemakkelijker. Met behulp van de TMB App kun je precies uitzoeken welke bus je het best kunt nemen en wanneer deze komt.

Voor de stadsbus gelden precies dezelfde prijzen als voor het lokale metronetwerk.

Afhankelijk van de buslijn beginnen de dienstregelingen om 4.25 uur ’s morgens en eindigen ze om 23.00 ’s avonds. Ook de frequentie verschilt per dienst.

Sinds een paar jaar zijn er busverbindingen die de stad horizontaal (H), verticaal (V) of diagonaal (D) doorkruisen, te herkennen aan deze drie letters.

Informatie over prijzen, kaartjes en tickets vind je hier.

Nachtbus

Wil je ’s nachts (bijvoorbeeld na het uitgaan) met het ov reizen? De nachtbus is de enige vorm van openbaar vervoer die iedere nacht van de week rijdt. De meeste diensten beginnen tussen 22.40 en 23.40 uur en de laatste ritten vinden plaats tussen 5.00 en 6.00 uur ’s morgens. Alle bussen vertrekken vanaf het Plaça de Catalunya en komen daar ook weer terug.

Op de website van vervoersbedrijf AMB kun je tarieven, dienstregelingen en een kaart met de verschillende buslijnen vinden.

De metro rijdt alleen in de nacht van zaterdag op zondag ook ’s nachts.

Tram

Het tramnetwerk in en rond Barcelona bestaat uit twee netwerken, Trambaix en Trambesòs, en zes lijnen (T1-T6). Deze rijden allemaal door Barcelona, maar slechts een klein deel van de stad is aangesloten op het tramnetwerk. De meeste toeristen maken weinig van het netwerk omdat je de meeste plekken die op de lijnen liggen ook prima per metro kunt bereiken.

Voor de tram gelden precies dezelfde prijzen als voor het lokale metronetwerk. Voor de dienstregeling kun je de website raadplegen.

Tickets en prijzen voor het ov in Barcelona

De prijs die je voor een rit met het openbaar vervoer betaalt, is maar net afhankelijk van of je binnen Barcelona blijft (zone 1) en welk kaartje je gebruikt. Zoals boven aan deze pagina aangegeven, is het raadzaam om een ov-kaart voor 2,3,4 of 5 dagen aan te schaffen als je van plan bent veel gebruik te gaan maken van het openbaar vervoer. Deze kaart is alleen geldig als je binnen de stad blijft.

Klik hier voor meer informatie over de OV-transportkaart in Barcelona of om deze meteen te kopen >>

Ga je slechts een paar ritjes doen, dan is het T10 biljet voor jou waarschijnlijk interessanter. Deze tienrittenkaart kun je voor 10,20 euro kopen op elk station en je kunt ‘m gebruiken voor tram, metro, bus en trein. Het is ook mogelijk om met meerdere reizigers gebruik te maken van één ticket (wel allemaal apart afstempelen natuurlijk). Dat geldt niet voor de Hola BCN! transportkaart.

Voor meer informatie over andere soorten tickets en bijbehorende prijzen, verwijzen we je naar onze pagina over tickets voor de metro en het ov in Barcelona.

Toegankelijkheid voor mindervaliden

Als je met een rolstoel naar Barcelona komt of wanneer je om welke reden dan ook minder goed ter been bent, dan is het slim om van te voren even uit te zoeken in hoeverre het openbaar vervoer in Barcelona toegankelijk is voor jou. Over het algemeen kunnen we gelukkig zeggen dat Barcelona erg rolstoelvriendelijk is. Zo zijn alle bussen sinds 2007 toegankelijk voor rolstoelers, met in de bus standaard een plek gereserveerd voor de rolstoel. Over de nachtbus hebben we echter gehoord dat het nogal eens schort aan de toegankelijkheid.

Voor de metro geldt dat 15 stations (nog) niet rolstoelvriendelijk zijn. Dat wil zeggen dat er geen lift is om het station in of uit te gaan. Het gaat om:

L1:  Plaça de Sants, Espanya, Urquinaona en Clot

L3: Espanya en Vallcarca

L4: Maragall, Verdaguer, Urquinaona, Ciutadella-Vila Olímpica en Jaume I (wordt aan gewerkt)

L5: Virrei Amat, Maragall, Verdaguer en Plaça de Sants

Verder is het vooralsnog niet mogelijk om de volgende overstappen te maken met de rolstoel:
Van L1 naar L3 of de FGC op Plaça Catalunya
Van L2 of L4 naar L3 of de Renfe op Passeig de Gràcia

Tip: Vervoerder TMB adviseert om in de metro altijd in de eerste wagon in de stappen, zodat je goed in het zicht van de bestuurder blijft.

De stations van metro, FGC en Renfe beschikken over aangepaste poortjes waar je met de rolstoel door kunt en ticketautomaten die zijn ingesteld op ooghoogte van rolstoelgebruikers.

Wat betreft de treinen van Renfe valt er nog veel te winnen. Ongeveer de helft van de treinen en stations zijn goed toegankelijk voor mensen in een rolstoel. Het goede nieuws is dat Renfe de laatste jaren miljoenen euro’s investeert in het verbeteren van de toegankelijkheid. De meest gebruikte lijnen, de R1 tussen Molins de Rei en Maçanet-Massanes en R2N tussen het vliegveld en Maçanet, zijn overigens goed toegankelijk voor rolstoelers.

De treinen van FGC doen het daarentegen een stuk beter. Maar de grote winnaar is de tram, die op twee stations (Sarrià en Putxet) na helemaal toegankelijk is voor mindervaliden.

Op deze pagina geven we ook andere tips voor bijvoorbeeld rolstoelvriendelijke hotels, bezienswaardigheden die al dan niet met de rolstoel te bezoeken zijn en het vervoer van en naar het vliegveld.