Werken in een callcenter in Barcelona

Op de bonnefooi naar Barcelona komen om hier een baan te zoeken kan een hele opgave zijn. Zeker als je geen Spaans of Catalaans spreekt is dat voor veel bedrijven een reden om liever voor een andere kandidaat te gaan. Een uitzondering is het callcenter. Daar is het beheersen van de Spaanse taal vaak geen vereiste en zijn ze regelmatig op zoek naar Noord-Europese werknemers die in Barcelona komen wonen en werken.

Het aantal internationale callcentra in Barcelona is groot. Bedrijven vestigen hun klantendienst of andere callcenterdiensten hier graag vanwege de salarissen (die liggen lager dan in Noord-Europa) en vanwege de constante doorstroom van native speakers uit alle landen van de wereld. Voor werkzoekenden zonder al te veel werkervaring is een callcenter ideaal om op een relatief makkelijke manier een redelijk salaris te verdienen in Barcelona.

Werken in een callcenter is vermoedelijk niet je droombaan en je zult het misschien ook geen jaren blijven doen, maar het kan een prima opstapje zijn naar een carrière in Spanje, of gewoon een fijne manier om je geen zorgen te hoeven maken over het betalen van de huur.

In dit artikel vind je:

Wat wordt er van je gevraagd?

Welke eisen precies worden gesteld is natuurlijk afhankelijk van het bedrijf waar je solliciteert, maar over het algemeen wordt vooral gekeken naar onderstaande punten:

  • Gezond verstand. Een opleiding is vaak een pré, maar niet altijd een vereiste.
  • Een goede beheersing van het Engels, plus natuurlijk een uitstekende beheersing van je moedertaal.
  • Een heldere en duidelijke stem.
  • Zonder een al te zwaar accent.

Wat kun je verwachten?

  • Voordat je aan de slag gaat krijg je normaliter een training binnen het bedrijf om je klaar te stomen voor de werkzaamheden.
  • Internationale werkomgeving. Binnen het callcenter zullen veel van je collega’s niet-Spaans zijn. Vaak worden teams ingedeeld per taal en zul je dus veel met Nederlanders en Belgen werken, maar je krijgt natuurlijk ook met andere nationaliteiten de maken op de werkvloer.
  • Je taken zijn afhankelijk van het bedrijf waarvoor je aan de slag gaat, maar de meeste callcenters richten zich op klantenservice of marketing.
  • Salaris: ga uit van 18.000-20.000 euro bruto per jaar. Dat is voor Spaanse begrippen niet slecht. Salarisverhoging is over het algemeen lastig los te peuteren bij callcenters.
  • Bij veel bedrijven kun je bonussen verdienen als je je werk goed doet (lees: veel verkoopt of bepaalde targets haalt).
  • Carrièrekansen: verwacht binnen het bedrijf geen carrière te kunnen maken.
  • Werktijden: bij een fulltime baan kun je ervan uit gaan dat je werkt tussen 9.30 en 19.00 uur. De pauzes zijn er over het algemeen niet zo lang als bij andere bedrijven. Soms heb je de keuze tussen een halfuur en een uur.
  • Soms zijn er ook mogelijkheden om een halve dag te werken, zodat je de rest van de dag kunt gebruiken om bijvoorbeeld Spaans te leren, te studeren of de stad te ontdekken.
  • Werken in een callcenter is niet al te moeilijk en biedt een stabiel salaris, zodat je in ieder geval geen zorgen hoeft te maken over de huur.
  • Het bedrijf helpt je waarschijnlijk bij het regelen van een NIE. Dat nummer is onmisbaar om in Spanje te kunnen werken en wonen. Dus ook als je niet van plan bent lang bij het callcenter te blijven, komt dat nummer je zeker nog van pas.
  • Kun je slecht stilzitten? Dan is het callcenter misschien niet de beste keuze voor jou. Je zit veel achter een bureau op een kantoor. Best moeilijk als je weet dat buiten de zon schijnt!

Bekende callcenters in Barcelona

Avis Budget Group

Het internationale callcenter van autoverhuurder Avis (met 3.500 locaties in 120 landen) is gevestigd in Barcelona. Er is regelmatig vraag naar Nederlandse medewerkers. Ook mogelijkheden om alleen de weekenden te werken.
Locatie: World Trade Centre, bij de oude haven

Booking

De internationale reis- en hotelwebsite heeft in Barcelona sinds 2013 een grote afdeling voor klantenservice.
Locaties: Poblenou, bij Glòries

CPM

Een van de grootste outsourced sales organisaties wereldwijd.
Twee locaties: bij Glòries en in de gemeente Sant Cugat.

Sellbytel

Een van de bekendste callcentres in Barcelona is Sellbytell. Het van oorsprong Duitse bedrijf heeft 3.200 werknemers en in Barcelona is 85 procent van het personeel niet-Spaans.
Locatie: meerdere locaties in de stad

ANWB

Een van de drie steunpunten van de ANWB Alarmcentrale is gevestigd in Barcelona. Voor de zomermaanden is er elk jaar vraag naar Nederlandssprekende werknemers. Een verschil met andere callcenters is dat de ANWB ook eist dat je voor deze functie ook Spaans moet spreken!
Locatie: El Prat de Llobregat

Airproducts

Fabrikant van industriële gassen.
Locatie: Cornellà de Llobregat

Sitel

Met meer dan 60.000 werknemers wereldwijd zegt Sitel ’s werelds grootste business process outsourcing bedrijf te zijn.
Locatie: S/Fluvia 65 in Poblenou

HP

Het Amerikaanse technologiebedrijf heeft een grote afdeling in Barcelona met kansen om je binnen het bedrijf te kunnen ontwikkelen.
Locaties: bij Gloriès en in Sant Cugat

Talent Search People

Recruiter Talent Search People is altijd op zoek naar Nederlandssprekende kandidaten. Hun klantendatabase bestaat onder meer uit in Spanje gevestigde multinationals, callcenters en klantenservices. De recruiter helpt ook Spaanse bedrijven die op zoek zijn naar internationale profielen voor IT-support, helpdesk of administratie. De posities variëren van tot managers. Op de website kun je meer info verkrijgen en je cv uploaden.

Vacatures

Op de website van het NBSO (de Nederlandse handelsvertegenwoordiging van Nederland in Barcelona) verschijnen regelmatig vacatures voor werk in een callcenter. Neem eens een kijkje via deze link. Let op: kijk wel even of het gaat om een baan in Barcelona, want er staan ook andere Spaanse steden tussen.